Jumaat, 13 Ogos 2010

Touch-Up Cat MPM

Mengecat Bahagian Dalam Bangunan MPM
Kena beli cat sedikit dari hardware kerana tersalah budget cat yang hendak digunakan untuk touch-up cat bahagian dalam bangunan MPM. Mula-mula ingat kalau buat 2 finishing coat sahaja sudah memadai tetapi ada beberapa dinding yang menghasilkan corak yang membuatkan warna cat nampak tidak sekata.
Ini disebabkan oleh ada beberapa bahagian dinding di bangunan MPM ini yang warna dinding lamanya lebih kuat daripada warna yang baru dan warna itu dapat meresap melalui warna cat yang baru ini. Ada juga dinding-dinding yang mempunyai corak bekas air yang menjadikan cat berasaskan air ini bercorak.
Untuk mengatasi masalah ini, satu lapisan cat berasaskan minyak akan disapu diikuti dengan 1 lapisan sealer serta 2 lapisan cat finishing berasaskan air untuk menghasilkan tona warna dinding yang sekata. Cat yang sediada yang telah disapu perlu dikikis kerana jika tidak dikikis, lama kelamaan cat itu akan merekah dan tertanggal dengan sendirinya. Proses ini adalah sangat penting untuk memastikan cat akan melekat kepada dinding dan tidak akan tertanggal pada kemudian hari.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails