Jumaat, 30 Julai 2010

As Build Drawing pt 2

Mengambil Ukuran Tempat Wudhu'
Semalam sibuk sangat dan penat sangat sampai tak sempat nak beri tahu pasal kerja mengukur surau LCCT untuk buat as built drawing. Seperti yang dirancang, Site Manager datang menghulurkan bantuan untuk ukur site. (Thank you very much!) Terasa perbezaan yang ketara apabila tambah seorang lagi untuk ukur site. Memang jadi sangat cepat dan efisyen.
Hari itu ukur perimeter dan pelan lantai sahaja. Kali ini ukur ketinggian, kedalaman sum, perincian lantai, paip, stiffner, sewerage dan segala benda-benda kecil yang boleh diukur. Pendek kata habis semua benda la di surau itu diukur.
So lepas ini arkitek akan balik dan lukis as built drawing untuk surau ini. Kalau tak silap ada 21 lukisan kesemuanya tak termasuk lukisan M&E. Lukisan ini apabila dah siap akan diberi kepada jurutera profesional untuk dicop dan disahkan sebagai selamat untuk digunakan. Selepas itu lukisan yang telah disahkan akan diberi kepada pihak klien (Malaysia Airports Holdings Berhad) dan juga kepada pihak berkuasa tempatan untuk proses mendapatkan CF. Siap satu surau di LCCT!

2 ulasan:

Related Posts with Thumbnails